Onderstaand starrt formulier omschrijft het verloop van de opdrachtenreeks F&F. In deze opzet worden verwijzingen gedaan naar starrt formulieren met betrekking tot de opdrachten binnen F&F. |
Starrt - Situatie
Opdrachtenreeks Form & Function bestaat uit drie opdrachten. Form & Function is ontworpen om de student te leren hoe hij/zij vakkundig kan vormgeven, ordenen, beoordelen en ontwerpen van producten of objecten. Ik richt me op de vormgeving aan de hand van de product semantiek door betekenis te kunnen geven aan een product, conform de opdracht en opdrachtgever.
De reden dat ik als student gekozen heb voor Design & Innovation is dat ik naast mijn technische vakkennis, mijzelf wil leren vakbekwaam te worden in iets dat ik leuk vindt: ontwerpen. De competentie die hiervoor beschreven staat is nodig om goed te kunnen ontwerpen.
sTarrt - Taak
De reden dat ik als student gekozen heb voor Design & Innovation is dat ik naast mijn technische vakkennis, mijzelf wil leren vakbekwaam te worden in iets dat ik leuk vindt: ontwerpen. De competentie die hiervoor beschreven staat is nodig om goed te kunnen ontwerpen.
sTarrt - Taak
Form & Function is opgedeeld in drie opdrachten. Dit zijn:
- Ordenen van een prop, waarbij uiteindelijk de abstrahering in een speksteen wordt vertaald,
- Productanalyse waarna vorminterpretatie en ordening worden vertaald in een schuimmodel.
- Het ontwerpen van een glazenfamilie, waarbij ik kennis en inzicht leer m.b.t. familieontwerp.
De drie opdrachten dienen met onderbouwing van de literatuur uitgevoerd te worden. Hierdoor zijn de boeken van de boekenlijst essentieel. Deze zijn in de eerste week van de opleiding aangeschaft.
stArrt - Activiteit
De drie opdrachten zijn vertaald in de volgende activiteiten:
Glazenfamilie
- Ontwerpen van twee verschillende ideeën van glazenfamilie's
- Ontwerpen van 1 glazenfamilie met 5 ontworpen glazen
- Originaliteit van het familie idee creeëren
- Correcte maatvoering t.o.v. de gegeven volumes ontwerpen
- Proporties en lijnvoering individueel en als familie controleren
- Herkenbaarheid als familie/serie implementeren
- Kwaliteit uitvoering van de ontwerpen controleren
Modelvorming
- Kiezen van een product van maximaal 60x60x60 cm
- Functies van het product analyseren
- Maken van een mens-product interactie analyse
- Maken van een vorm analyse a.d.h.v. Wim Muller
- Maken van een modelbouw stappenplan
- Modelleren van het model

Ordenen van een prop
- Creeëren van een prop van A4 papier
- 6 Aanzichten tekenen
- Abstractieschetsen
- Optimaliseren van de schetsen naar een eenduidige vormtaal
De planning van deze activiteiten zijn geïntegreerd in de planning van het plan van aanpak van dit blok. Zie oplevermoment 1 van dit blog voor informatie over de planning.

- Ontwerpen van twee verschillende ideeën van glazenfamilie's
- Ontwerpen van 1 glazenfamilie met 5 ontworpen glazen
- Originaliteit van het familie idee creeëren
- Correcte maatvoering t.o.v. de gegeven volumes ontwerpen
- Proporties en lijnvoering individueel en als familie controleren
- Herkenbaarheid als familie/serie implementeren
- Kwaliteit uitvoering van de ontwerpen controleren
Modelvorming
- Kiezen van een product van maximaal 60x60x60 cm
- Functies van het product analyseren
- Maken van een mens-product interactie analyse
- Maken van een vorm analyse a.d.h.v. Wim Muller
- Maken van een modelbouw stappenplan
- Modelleren van het model

Ordenen van een prop
- Creeëren van een prop van A4 papier
- 6 Aanzichten tekenen
- Abstractieschetsen
- Optimaliseren van de schetsen naar een eenduidige vormtaal
De planning van deze activiteiten zijn geïntegreerd in de planning van het plan van aanpak van dit blok. Zie oplevermoment 1 van dit blog voor informatie over de planning.
staRrt - Resultaat
Het resultaat van de voorgaande activiteiten is te zien in de uitvoering van de opdracht, beoordeling van de opdracht en reflectie. Het resultaat van de uitvoering van de drie opdrachten is opgedeeld in drie verschillende blogposts. De beoordeling en reflectie van de drie opdrachten staan in dit overkoepelde Form & Function starrt formulier omschreven.
Beoordeling van de opdracht
De beoordeling van de opdracht vindt plaats door de beoordeling op basis van de blogposts. Bij de beoordeling wordt gekeken of er voldaan is aan de voorschriften voor oplevering en aan de ontwikkeling van de ontwerper.
Ik heb tussentijds contact gehad met mijn begeleider Jan-Willem Koole door middel van monday-morning meetings, kantoorbezoek en door middel van het vragen van persoonlijke feedback. Naar aanleiding van de persoonlijke feedback die ik heb gekregen kan ik de volgende statements maken:
Glazenfamilie
De eerste versie van de glazenfamilie is niet naar tevredenheid gemaakt. Er was niet genoeg eenduidigheid in de familie. De glazen en de rendering waren mooi bevonden, maar niet toegepast als één familie. De tweede versie van de familie (op zwart-wit) was een sprong vooruit, en werd gecomplimenteerd om het feit dat hij ontworpen was naar aanleiding van de theorie van Wim Muller. Er moest een verbeterslag gemaakt worden waarin naar eigen inzicht een eenduidige familie werd gecreëerd. De derde versie bestond uit een eenduidige familie. Het cognacglas oogde enkel te massief en stond te hoog op zijn poot. Het champagneglas oogde te fragiel. Ook de radiussen van de pootjes moesten aangepast worden. De vierde versie van mijn glazenfamilie maakte de familie eenduidig. Er diende nog één keer naar gekeken te worden waarna de uiteindelijke familie tot zijn recht is gekomen.
Modelvorming
Gedurende het analysetraject heb ik complimenten gekregen voor mijn wijze van analyse. Dit is overgenomen door andere studenten. Het schuimmodel is naar voldoening gemaakt. Uit vergadering met medestudenten is te concluderen dat de audiobox met zijn bematingen en vormen goed tot zijn recht is gekomen. Na het schuimmodel te maken besloot ik de audiobox werkend te maken. Ik heb de audiobox uitgefreesd en voorzien van elektrische componenten waardoor de box ging werken. Ik heb een frontje gemaakt wat ik vervolgens op de voorkant van het schuimmodel heb gelijmd. Hier heb ik achteraf meerde negatieve reacties op gekregen. De opdracht heeft niets te maken met de audiowerking van de box. Ook heeft het verlijmen van het frontje het model geen goed gedaan. Ook heeft het opschuren na het verlijmen het model een ander zichtidee gegeven. Radiussen oogden niet meer zoals ze hoorden te doen. Hier was dhr. Koole niet tevreden over.
Ordenen van een prop
Het proces voor het bewerken van de steen is erg goed geweest. Dhr. Koole was tevreden met mijn resultaten. De abstractie en de prop zelf, waren erg goed te zien in het uiteindelijke resultaat. Daarentegen was het model nog niet in balans. De achterkant van de speksteen vertoonde detaillering die op andere aanzichten van de abstractie niet te zien was. Jan-Willem Koole raadde mij aan om te proberen om het model aan te passen, ongeacht of dit zou lukken of niet. Een beoordeling kon hij niet geven. Dit vond pas plaats na het bloggen van de opdracht.
Beoordeling van de opdracht
De beoordeling van de opdracht vindt plaats door de beoordeling op basis van de blogposts. Bij de beoordeling wordt gekeken of er voldaan is aan de voorschriften voor oplevering en aan de ontwikkeling van de ontwerper.
Ik heb tussentijds contact gehad met mijn begeleider Jan-Willem Koole door middel van monday-morning meetings, kantoorbezoek en door middel van het vragen van persoonlijke feedback. Naar aanleiding van de persoonlijke feedback die ik heb gekregen kan ik de volgende statements maken:
Glazenfamilie
De eerste versie van de glazenfamilie is niet naar tevredenheid gemaakt. Er was niet genoeg eenduidigheid in de familie. De glazen en de rendering waren mooi bevonden, maar niet toegepast als één familie. De tweede versie van de familie (op zwart-wit) was een sprong vooruit, en werd gecomplimenteerd om het feit dat hij ontworpen was naar aanleiding van de theorie van Wim Muller. Er moest een verbeterslag gemaakt worden waarin naar eigen inzicht een eenduidige familie werd gecreëerd. De derde versie bestond uit een eenduidige familie. Het cognacglas oogde enkel te massief en stond te hoog op zijn poot. Het champagneglas oogde te fragiel. Ook de radiussen van de pootjes moesten aangepast worden. De vierde versie van mijn glazenfamilie maakte de familie eenduidig. Er diende nog één keer naar gekeken te worden waarna de uiteindelijke familie tot zijn recht is gekomen.
Modelvorming
Gedurende het analysetraject heb ik complimenten gekregen voor mijn wijze van analyse. Dit is overgenomen door andere studenten. Het schuimmodel is naar voldoening gemaakt. Uit vergadering met medestudenten is te concluderen dat de audiobox met zijn bematingen en vormen goed tot zijn recht is gekomen. Na het schuimmodel te maken besloot ik de audiobox werkend te maken. Ik heb de audiobox uitgefreesd en voorzien van elektrische componenten waardoor de box ging werken. Ik heb een frontje gemaakt wat ik vervolgens op de voorkant van het schuimmodel heb gelijmd. Hier heb ik achteraf meerde negatieve reacties op gekregen. De opdracht heeft niets te maken met de audiowerking van de box. Ook heeft het verlijmen van het frontje het model geen goed gedaan. Ook heeft het opschuren na het verlijmen het model een ander zichtidee gegeven. Radiussen oogden niet meer zoals ze hoorden te doen. Hier was dhr. Koole niet tevreden over.
Ordenen van een prop
Het proces voor het bewerken van de steen is erg goed geweest. Dhr. Koole was tevreden met mijn resultaten. De abstractie en de prop zelf, waren erg goed te zien in het uiteindelijke resultaat. Daarentegen was het model nog niet in balans. De achterkant van de speksteen vertoonde detaillering die op andere aanzichten van de abstractie niet te zien was. Jan-Willem Koole raadde mij aan om te proberen om het model aan te passen, ongeacht of dit zou lukken of niet. Een beoordeling kon hij niet geven. Dit vond pas plaats na het bloggen van de opdracht.
starRt - Reflectie
Glazenfamilie
Toen ik begon aan de glazenfamilie dacht ik een goed resultaat te krijgen door iets speciaals aan mijn ontwerp toe te voegen. Ik ben begonnen met twee ontwerpideeën uit te schetsen. Ëen idee voor Bols en één idee voor Heineken. Ik dacht de kwaliteit van de gehele opdracht hiermee op niveau te brengen. Ik denk dat ik door deze tunnelvisie de opdracht uit het oog te zijn verloren. Hier baal ik van omdat ik mezelf toen al als enig bekwaam ontwerper achtte. Ik ben door op mijn bek te gaan met mijn eerste ontwerp, helemaal overnieuw begonnen. Ik wilde na de feedback van mnr. Koole 100% aan de opdracht gaan voldoen. De opdracht was: het ontwerpen van een glazenfamilie. En dat was dan ook precies hetgeen wat ik niet had gedaan. Ik ben de glazenfamilie voor Bols opnieuw gaan ontwerpen op basis van de theorie van Wim Muller. Met dit resultaat ben ik naar Jan Willem Koole gegaan zodat ik wist of ik op de goede weg zat of niet. Ik ben naar aanleiding van de feedback van mnr. Koole verder gegaan. Pas na deze aanpassing kon ik de familie eenduidig maken. Ik besef na het maken van deze opdracht pas hoe moeilijk het is, om een produceerbare glazenfamilie te ontwerpen.
Modelbouwen
De analyse van mijn product heeft naar mijns inziens goed plaatsgevonden. De detailanalyse meer dan de vormanalyse. Dit is naar mijn menig logisch omdat ik hier meer ervaring in heb. Ik ben blij dat het lukte om het model in schuim te krijgen. Ik baal er van dat ik na het voltooien van het model, het model werkend heb gemaakt. Ik snap wel dat ik dit heb gedaan. Ik heb dezelfde fout gemaakt als in het begin van de glazenfamilie. Jammer dat ik deze twee fouten gelijktijdig heb gemaakt. Als ik eerder van de glazenfamilie had geleerd, had ik deze fout niet ook in mijn schuimmodel gemaakt. Dit zou me veel tijd hebben bespaard. Mijn grootste leerles in deze is dat ik voortaan bij alle werkzaamheden die ik doe, naar de essentie van de opdracht moet kijken, in plaats van verfraaiing van het eindresultaat. Een "unique sellingpoint" aan je eindresultaat geven is leuk, maar al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Ordenen van een prop
Met oog op de fouten die ik in de voorgaande opdrachten heb gemaakt, ben ik deze opdracht met voorkennis gestart. Ik ben begonnen met het voorbereidend werk op basis van de theorie. Ik heb een boek over abstrahering en een boek over het bewerken van speksteen gelezen voordat ik begon. Ik heb een goede voorbereiding gedaan door te schetsen, te abstraheren en door een standaard te maken voor mijn prop. Ik heb voor het maken van de speksteen feedback gevraagd waarna ik dit heb vertaald in een vervagingsbeeld van mijn speksteen. Ik heb de uiteindelijke abstrahering met Aarnoud van Beelen besproken. Hierna heb ik nog een abstractie gemaakt. Hierdoor heb ik in een relatief korte tijd een speksteen neergezet waar ik erg enthousiast over ben geworden. Van de drie F&F opdrachten ben ik het meest tevreden over mijn speksteen. Ik heb de aanpassing van meneer Koole doorgevoerd. Vlak voor het bewerken van mijn speksteen besefte ik het meest dat de speksteen inderdaad niet in balans was. De organische vormen van mijn speksteen weken teveel af van de detaillering op de achterkant. Ik heb de speksteen aangepast en ben tot een eindresultaat gekomen waarvan ik mijzelf versteld deed staan.
Toen ik begon aan de glazenfamilie dacht ik een goed resultaat te krijgen door iets speciaals aan mijn ontwerp toe te voegen. Ik ben begonnen met twee ontwerpideeën uit te schetsen. Ëen idee voor Bols en één idee voor Heineken. Ik dacht de kwaliteit van de gehele opdracht hiermee op niveau te brengen. Ik denk dat ik door deze tunnelvisie de opdracht uit het oog te zijn verloren. Hier baal ik van omdat ik mezelf toen al als enig bekwaam ontwerper achtte. Ik ben door op mijn bek te gaan met mijn eerste ontwerp, helemaal overnieuw begonnen. Ik wilde na de feedback van mnr. Koole 100% aan de opdracht gaan voldoen. De opdracht was: het ontwerpen van een glazenfamilie. En dat was dan ook precies hetgeen wat ik niet had gedaan. Ik ben de glazenfamilie voor Bols opnieuw gaan ontwerpen op basis van de theorie van Wim Muller. Met dit resultaat ben ik naar Jan Willem Koole gegaan zodat ik wist of ik op de goede weg zat of niet. Ik ben naar aanleiding van de feedback van mnr. Koole verder gegaan. Pas na deze aanpassing kon ik de familie eenduidig maken. Ik besef na het maken van deze opdracht pas hoe moeilijk het is, om een produceerbare glazenfamilie te ontwerpen.
Modelbouwen
De analyse van mijn product heeft naar mijns inziens goed plaatsgevonden. De detailanalyse meer dan de vormanalyse. Dit is naar mijn menig logisch omdat ik hier meer ervaring in heb. Ik ben blij dat het lukte om het model in schuim te krijgen. Ik baal er van dat ik na het voltooien van het model, het model werkend heb gemaakt. Ik snap wel dat ik dit heb gedaan. Ik heb dezelfde fout gemaakt als in het begin van de glazenfamilie. Jammer dat ik deze twee fouten gelijktijdig heb gemaakt. Als ik eerder van de glazenfamilie had geleerd, had ik deze fout niet ook in mijn schuimmodel gemaakt. Dit zou me veel tijd hebben bespaard. Mijn grootste leerles in deze is dat ik voortaan bij alle werkzaamheden die ik doe, naar de essentie van de opdracht moet kijken, in plaats van verfraaiing van het eindresultaat. Een "unique sellingpoint" aan je eindresultaat geven is leuk, maar al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Ordenen van een prop
Met oog op de fouten die ik in de voorgaande opdrachten heb gemaakt, ben ik deze opdracht met voorkennis gestart. Ik ben begonnen met het voorbereidend werk op basis van de theorie. Ik heb een boek over abstrahering en een boek over het bewerken van speksteen gelezen voordat ik begon. Ik heb een goede voorbereiding gedaan door te schetsen, te abstraheren en door een standaard te maken voor mijn prop. Ik heb voor het maken van de speksteen feedback gevraagd waarna ik dit heb vertaald in een vervagingsbeeld van mijn speksteen. Ik heb de uiteindelijke abstrahering met Aarnoud van Beelen besproken. Hierna heb ik nog een abstractie gemaakt. Hierdoor heb ik in een relatief korte tijd een speksteen neergezet waar ik erg enthousiast over ben geworden. Van de drie F&F opdrachten ben ik het meest tevreden over mijn speksteen. Ik heb de aanpassing van meneer Koole doorgevoerd. Vlak voor het bewerken van mijn speksteen besefte ik het meest dat de speksteen inderdaad niet in balans was. De organische vormen van mijn speksteen weken teveel af van de detaillering op de achterkant. Ik heb de speksteen aangepast en ben tot een eindresultaat gekomen waarvan ik mijzelf versteld deed staan.
starrT - Transfer
Glazenfamilie
Buitenom mijn les in de aanpak van een opdracht, heb ik geleerd wat een familie een familie maakt. De volgende keer als ik een glazenfamilie ontwerp maak ik veel meer gebruik van een zwart-wit beeld. Ik heb geleerd dat vormgeving niet 100% te baseren is op theorie. Ik heb geleerd te kijken naar belangrijke aspecten in het beoordelen van een productfamilie (glazenfamilie in dit geval). En op basis hiervan te optimaliseren.
Modelbouwen
Evenals ik heb geleerd een opdracht voortaan anders aan te pakken (zoals bij de glazenfamilie), heb ik geleerd dat het vrij simpel en effectief is om even een schuimmodel te maken tijdens een ontwerpproces. Vooral in de conceptfase lijkt het nut me hiervoor erg duidelijk. Ik heb geleerd dat de ene vorm van invloed is op de andere vorm, en hoe. Sommige vormen lijken anders dan ze zijn. Soms is dit bedoeld en soms is dit onbedoeld. Het maken van een model in een ontwerpfase, is het ook effectief geweest een product te analyseren. Zonder deze opdracht had ik minder affiniteit met vormfunctie en schuim modelleren gehad.
Ordenen van een prop
Ik denk dat ik pas tijdens het maken van mijn speksteen begreep waar de opdracht goed voor is. Associatie is zo belangrijk als het gaat om het leren ordenen. Associatie heeft te maken met emotie. Wellicht zit hier voor mij de relatie tussen kunst en ontwerp. Zonder emotie, dus associatie, dus ordening, is een ontwerp naar idee niet zo compleet te maken als met.
Glazenfamilie
Buitenom mijn les in de aanpak van een opdracht, heb ik geleerd wat een familie een familie maakt. De volgende keer als ik een glazenfamilie ontwerp maak ik veel meer gebruik van een zwart-wit beeld. Ik heb geleerd dat vormgeving niet 100% te baseren is op theorie. Ik heb geleerd te kijken naar belangrijke aspecten in het beoordelen van een productfamilie (glazenfamilie in dit geval). En op basis hiervan te optimaliseren.
Modelbouwen
Evenals ik heb geleerd een opdracht voortaan anders aan te pakken (zoals bij de glazenfamilie), heb ik geleerd dat het vrij simpel en effectief is om even een schuimmodel te maken tijdens een ontwerpproces. Vooral in de conceptfase lijkt het nut me hiervoor erg duidelijk. Ik heb geleerd dat de ene vorm van invloed is op de andere vorm, en hoe. Sommige vormen lijken anders dan ze zijn. Soms is dit bedoeld en soms is dit onbedoeld. Het maken van een model in een ontwerpfase, is het ook effectief geweest een product te analyseren. Zonder deze opdracht had ik minder affiniteit met vormfunctie en schuim modelleren gehad.
Ordenen van een prop
Ik denk dat ik pas tijdens het maken van mijn speksteen begreep waar de opdracht goed voor is. Associatie is zo belangrijk als het gaat om het leren ordenen. Associatie heeft te maken met emotie. Wellicht zit hier voor mij de relatie tussen kunst en ontwerp. Zonder emotie, dus associatie, dus ordening, is een ontwerp naar idee niet zo compleet te maken als met.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten