Starrt - Situatie
Na mijn minor op de avans hogeschool met een goed cijfer te hebben afgerond, eindelijk weer met mijn eigen klas op de HZ les krijgen. Het eerste blok van het 4e leerjaar gaat in gang: blok 13.
De vraag van
de opdrachtgever, in dit geval de University of Applied Sciences, is precies te
vinden in de studeerhandleiding “CREATION”. De handleiding omschrijft het
probleem als volgt:
“In deze cursus
diep je een aantal aspecten van ontwerpmethodieken uit. Je doet dit geheel
zelfstandig. Centraal staat het proces van jouw “zelf innovatie”. De HEMA
ontwerpwedstrijd is een project dat centraal staat in Creation &
Realisation.”
Mijn competentieniveau is het verschil tussen nu en het einde
van dit studietraject. Ook dien ik na dit project beter te
weten waar mijn eigen interesses liggen. Hierdoor kan ik me beter naar een
gelukkige succesvolle toekomst sturen.
sTarrt - Taak
Om competent te worden in het ontwerpen, met mijn eigen persoon centraal, moet ik een aantal leerdoelen behalen. Deze leerdoelen zijn als volgt opgesteld:
DT 1.1 Je kunt op basis van een nulmeting een totaalplan maken voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling.LD 1.1.1 Je kunt ambities voor het vervolg van jouw studie expliciteren en daarop een planning maken, deze planning bijstellen en uitvoeren.
LD 1.1.2 Je kunt een bij jouw ambities passende MOOC vinden en de resultaten ervan functioneel toepassen op de HEMA ontwerpwedstrijd.
LD 1.1.3 Je kunt aangeven hoe jij past binnen nationaal en internationaal opererende bedrijven op het gebied van productontwikkeling.
DT 1.2 Je kunt een hoogwaardig visueel portfolio [showcase] maken met een sterk grafisch karakter van je tot nu toe gerealiseerde werk.
LD 1.2.1 Je kunt visuele en tekstuele presentatietechnieken toepassen.
DT 2.1 Je kunt voor een MKB-bedrijf een innovatietraject opzetten en begeleiden.
LD 2.1.1 Je kunt voor een opdrachtgever uit het MKB een passende creativiteitssessie ontwikkelen.
a. Je kunt medewerkers van een MKB-bedrijf op een gestructureerde, doeltreffende manier begeleiden bij een creativiteitssessie.
LD 2.1.2 Je kunt op basis van de kennis en kunde van een bedrijf, gecombineerd met kennis van hedendaagse trends, nieuwe productstrategieën bedenken en deze omzetten in concrete productontwerpen.
a. Je kunt met behulp van handschetsen op een aantrekkelijke en voor de klant herkenbare manier brainstormresultaten visualiseren.
b. Je kunt vrij associëren op willekeurige input van anderen en/of jezelf.
DT 3.1 Je kunt op een creatieve wijze bijdragen aan een methodisch ontwerpproject voor een in massa te produceren product.
LD 3.1.1 Je kunt een integraal ontwerp leveren binnen de voorwaarden van de HEMA ontwerpwedstrijd.
a. Je kunt ideeën genereren vanuit allerlei invalshoeken voor nieuwe producten die passen in het HEMA assortiment.
b. Je kunt binnen de gekozen methodische aanpak sterk divergerende en convergerende fasen doorlopen en daarbij keuzes op een heldere manier verantwoorden.
c. Je kunt concepten integraal uitwerken gebruikmakend van ergonomische modellen, simulaties, [3D-CAD] renderingen, constructieve berekeningen, kostprijsberekeningen en marktgerelateerde informatie van de doelgroep. [Mens, Markt, Technologie en Ecologie]
d. Je kunt jouw ontwerp beoordelen met een eigenhandig vervaardigd realistisch 1:1 model. Je kunt in het gehele proces van idee naar productontwerp wisselen tussen ontwerpend schetsen en schetsend ontwerpen.
LD 3.1.2 Je kunt vormgeving inzetten als functioneel middel om het product te laten aansluiten bij de beoogde doelgroep.
a. Je kunt systematische vorm- en kleurstudies maken en analyseren.
b. Je kunt op basis van collages producten vormtechnisch ontwerpen voor specifieke doelgroepen.
c. Je kunt conceptueel denken, vrij associëren en van hieruit ideeën genereren en keuzes maken op basis van vormgeving en een interactieconcept.
stArrt - Activiteit
De leerdoelen zijn te behalen door opdrachten uit te werken, en het belangrijkste van al: Door mezelf te ontwikkelen. De leerlijnen kunnen behaald worden door middel van het volgen van de volgende activiteiten:
- Focus on the future
- Form & Function
- Automotive
- Applied Research & Design Methodology
- 0 - meting
- Focus on the future
- Form & Function
- Automotive
- Applied Research & Design Methodology
- 0 - meting
staRrt - Resultaat
De leerdoelen uit dit blok zijn grotendeels nog niet bereikt. De reden hiervan is dat veel van de leerdoelen pas bereikt kunnen worden in blok 13. De aanloop van het bereiken van deze leerdoelen heb ik wel bereikt. Deze zijn tot uiting gekomen in de opdrachten uit leerlijnen die in mijn blogposts terug zijn te vinden.
Overall ben ik tevreden met het eindresultaat van de opdrachten. De ene opdracht is meer geslaagd dan de ander. Dat wil niet betekenen dat de ene opdracht daardoor ook automatisch leerzamer was. Het tegenovergestelde is waar geweest.
De resultaten in dit blok zijn onderverdeeld in de tabbladen boven mijn blog. Ook zijn er aparte posts gemaakt waar bijvoorbeeld de uitwerking van FOF, F&F, 0-meting, showcase en automotive vermeld staan.
Het resultaat van de opdrachten is gemiddeld goed naar mijns inziens. De ene opdracht lag me meer dan de andere opdracht. Ik ben over geen één opdracht 100% tevreden maar weet dat ik dit wel kan zijn, door mijn leerles. Bij sommige opdrachten heeft het resultaat me verbaast, zoals bij de speksteen.
Voor resultaten verwijs ik u naar:
Oplevermomenten
Starrt formulier F&F
Focus on the future
De resultaten in dit blok zijn onderverdeeld in de tabbladen boven mijn blog. Ook zijn er aparte posts gemaakt waar bijvoorbeeld de uitwerking van FOF, F&F, 0-meting, showcase en automotive vermeld staan.
Het resultaat van de opdrachten is gemiddeld goed naar mijns inziens. De ene opdracht lag me meer dan de andere opdracht. Ik ben over geen één opdracht 100% tevreden maar weet dat ik dit wel kan zijn, door mijn leerles. Bij sommige opdrachten heeft het resultaat me verbaast, zoals bij de speksteen.
Voor resultaten verwijs ik u naar:
Oplevermomenten
Starrt formulier F&F
Focus on the future
En de vele blogs op mijn startpagina.
starRt - Reflectie
Ik begin met het eerste wat naar mijn inzien het belangrijkst is: ik ben blij dat ik voor studierichting Design & Innovation gekozen heb. Design & Innovation ligt mij. Ik leef in een kleurrijke wereld die veel beter bij mij past als persoon. Ik houd van techniek, maar ik houd nog meer van ontwerp, design.
Ik heb een belangrijke stap in mijn leven genomen door deze afstudeerrichting te doen. Ik heb een keuze gemaakt en ben blij met deze keuze. Soms had ik moeite met het begrijpen van de opdrachten, met de optiek van de opdrachten. Na alle opdrachten te hebben gedaan heb ik het idee zo veel wijzer te zijn geworden.
Ik begin steeds meer de wereld van design te begrijpen. Sommige standpunten vanuit mijn werktuigbouwkundige verleden houd ik nogsteeds, bewust, vast. Vele standpunten zijn verdwenen. Ze zijn op een manier verdwenen waar ik erg tevreden mee ben.
FOF is een leerlijn waar ik geheel geen moeite mee heb. Ik ben een makkelijke prater en kan zulke dergelijke opdrachten zonder veel weerstand doen.
F&F is een leerlijn waar ik het meeste moeite mee had. Ik heb me dan ook veel ingezet voor deze leerlijn. Mijn speksteenproces is nagenoeg helemaal goed geweest. Mijn box en glazenfamilie hebben meer drempels op de weg moeten overbruggen.
starrT - Transfer
Ik begin met het eerste wat naar mijn inzien het belangrijkst is: ik ben blij dat ik voor studierichting Design & Innovation gekozen heb. Design & Innovation ligt mij. Ik leef in een kleurrijke wereld die veel beter bij mij past als persoon. Ik houd van techniek, maar ik houd nog meer van ontwerp, design.
Ik heb een belangrijke stap in mijn leven genomen door deze afstudeerrichting te doen. Ik heb een keuze gemaakt en ben blij met deze keuze. Soms had ik moeite met het begrijpen van de opdrachten, met de optiek van de opdrachten. Na alle opdrachten te hebben gedaan heb ik het idee zo veel wijzer te zijn geworden.
Ik begin steeds meer de wereld van design te begrijpen. Sommige standpunten vanuit mijn werktuigbouwkundige verleden houd ik nogsteeds, bewust, vast. Vele standpunten zijn verdwenen. Ze zijn op een manier verdwenen waar ik erg tevreden mee ben.
FOF is een leerlijn waar ik geheel geen moeite mee heb. Ik ben een makkelijke prater en kan zulke dergelijke opdrachten zonder veel weerstand doen.
F&F is een leerlijn waar ik het meeste moeite mee had. Ik heb me dan ook veel ingezet voor deze leerlijn. Mijn speksteenproces is nagenoeg helemaal goed geweest. Mijn box en glazenfamilie hebben meer drempels op de weg moeten overbruggen.
starrT - Transfer
De vormgeving skills die ik heb opgedaan wil ik verder ontwikkelen tot een hoger niveau. Ik ken de basis, die ik ga toepassen in mijn HEMA ontwerptraject. Ik ga een volledig nieuwe blog inrichten voor de Hema. Ik wil het slome maar effectieve traject dat ik gevolgd heb nu effectief kunnen toepassen, en hierdoor verder kunnen ontwikkelen.
Ik wil verder gaan met mezelf als ontwerper. Wat voor ontwerpen wordt de volgende zoektocht. Wellicht een vraag die in blok 14 beantwoord kan worden. Ik kijk er naar uit met smacht.
Ik wil verder gaan met mezelf als ontwerper. Wat voor ontwerpen wordt de volgende zoektocht. Wellicht een vraag die in blok 14 beantwoord kan worden. Ik kijk er naar uit met smacht.
STARRT niet volledig voor zo een groot blok.
BeantwoordenVerwijderenMaar lees leuke reflecties.