dinsdag 4 november 2014

F&F Glazenfamilie

Naar aanleiding van het starrt formulier van de F&F Glazenfamilie opdracht staat hier het resultaat in vorm van de uitvoering van de opdracht beschreven. In een stapsgewijze opbouw beschrijf ik het proces van ideeschetsen tot eindresultaat van de glazenfamilie.

Stap 1: Originaliteit van het familie idee creëren

Voor de eerste opdracht ontwerp ik een glazen familie. De glazenfamilie moet bestaan uit een rode wijn/water, champagne, cognac, borrel en witte wijn glas. De inhoud van het glas moet kloppen met het design. Voor deze opdracht heb ik twee situaties gekozen.

Bij de situaties staat een moodboard gepost. Deze moodboards tonen de sfeer om Bols en Heineken heen.





Situatie één (realistisch)
Bols staat bekend om zijn jenever. Aangezien de doelgroep voor jenever vroeger veel groter was, wil Bols zich op een nieuwe doelgroep richten. Namelijk: Jongeren. Hiervoor heeft Bols een nieuwe likeurenreeks in zijn assortiment genomen. Aangezien Bols zich bezig heeft gehouden met design op het gebied van flessen en smaken, is het mogelijk dat Bols nog meer dranksoorten op de markt gaat brengen. Ik wil hier met oog op de toekomst een glazenfamilie voor ontwerpen.

Situatie twee (fictief)

Heineken is een wereldwijd bekend biermerk. Heineken is zo bekend dat hij van plan is zijn doelgroep te vergroten door behalve bier, ook wijn, cognac, champagne en likeuren te verkopen. Hiervoor moet een nieuwe glazenfamilie op de markt komen. De glazen moeten de identiteit van Heineken laten zien, maar tegelijkertijd niet teveel "bier" uitstraling hebben.



Stap 2: Ontwerpen van twee verschillende ideeën van glazenfamilie's



Als eerst ben ik voor alle glazen van Heineken, en alle glazen van BOLS een ontwerp gaan schetsen. Hierbij heb ik snelle schetsen voor afrondingen en voor ideeën gemaakt. Deze schetsen resulteerden in een uiteindelijk gekozen vorm.

Na het schetsproces heb ik een keuze voor een merk gedaan. Ik heb gekozen voor het merk BOLS. Omdat dit een opdracht is waarbij afrondingen en radius heel belangrijk is, is het onhandig om een ontwerp van vierkante glazen te gaan maken.

Ik vond het lastig om verhoudingen te bepalen tijdens het schetsen. Hiervoor heb ik bestaande glazen als voorbeeld genomen. Ik heb geen onderleggers gebruikt. Ik ben van mening dat een onderlegger je bij het ontwerp van een glazenfamilie kan beperken.

Na het schetsen heb ik voor ieder glas een keuze gemaakt. Dit was niet altijd perse het laatst getekende glas.

Stap 3: Ontwerpen van 1 glazenfamilie met 5 ontworpen glazen

Toen ik eenmaal voor Bols heb gekozen, heb ik de beste glasontwerpen ingeladen in Illustrator. Deze vormen heb ik vervolgens van een afbeelding overgetekend in lijnen met ANCHOR punten.

ANCHORpunten zijn punten waarbij een lijn verschoven kan worden. Zo is het mogelijk bijvoorbeeld afrondingen te maken.

Na het intekenen heb ik de illustratortekening als .dxf opgeslagen. Dit is een formaat dat in CAD programma's kan worden geopend. De sketch die hierdoor in solidworks ontstond heb ik vervolgens met de revolve functie vertaald naar 3D.

Ten gunste van de vorm analyse van de glazen heb ik de glazen in het zwart tegen een witte achtergrond uitgezet in Illustrator. Sommige lijnen heb ik na deze analyse aangepast, om de glazen beter in vorm te krijgen. Sommige vormen gaan ten koste van de familierelatie, maar achtte ik essentieel voor de functie van het glas. Dit is een zone waar ik veel in heb moeten inleveren.













Van het definitieve familie ontwerp viel het cognacglas het meeste buiten de boot naar mijns inziens. Het rode wijnglas had naar mijn mening teveel ronding aan de onderkant. Om dit weg te krijgen zouden de glazen een andere vorm krijgen (in relatie met de inhoud). Omdat ik de vormen van het cognac- en wijnglas erg modern vind, koos ik er toch voor de glazen zo te laten. De feature van het glazen laagje onder in de glazen ving dit deel van het "bij elkaar horen" naar mijn mening genoeg op. In die zin mocht er ook wel verschil te zien zijn tussen een wit- en een rode wijnglas.

Stap 4: Correcte maatvoering t.o.v. de gegeven volumes ontwerpen

Na het inladen uit Illustrator heb ik de lijnen met ANCHORPOINTS veranderd in splines. Deze splines heb ik een offset gegeven waardoor er een doorsnede van een glas ontstond. Als ik deze acties overnieuw zou moeten doen, zou ik voortaan rechtstreeks de schets in Solidworks over tekenen.

Rode wijn (29 cl)
Witte wijn (20 cl)


Champagne glas (15 cl)
Borrelglas (6 cl)


Cognacglas (25cl)


Stap 5: Proporties en lijnvoering individueel en als familie controleren

Na feedback gekregen te hebben van mnr. Koole kwam ik er achter dat ik geheel op mijn eigen manier glazen ben gaan ontwerpen. Ik heb dus niet correct te opdracht gevolgd. Deze fout liep lineair aan het werkend willen maken van mijn audiobox. Dit was een periode van het blok dat ik baalde van mezelf, maar ook een enorme leerles heb gehad. Ik ben opnieuw begonnen met het ontwerpen van mijn glazenfamilie.


Ik heb in het boek van Wim Muller drie hoofdstukken gevonden waar in werd verteld wat belangrijk is bij het starten van het design van een glazenfamilie. Ik heb door middel van een raster en het kijken naar basisvormen (zandloper, balvorm, hexagon) een verhoudingsgewijze, op de theorie gebaseerd design gemaakt. 

Stap 6: Herkenbaarheid als familie/serie implementeren

De herkenbaarheid van de familie is deels door de theorie uit de verf gekomen. Toch klopte veel verhoudingen niet. Volgens mnr. Koole is dit alleen maar op te lossen door als ontwerpen kritisch naar een productfamilie te kijken. 

















Voor mij is hier het leukste gedeelte van het ontwerpen van een glazenfamilie begonnen. De familie klopte nog helemaal niet. Dit is waar inzicht voor nodig is. Ik vind het erg leuk om dit te leren. De eerste verbeterslag heeft me naar dit ontwerp gebracht:

















Zoals te zien is, is het witte wijnglas evenals het rode wijnglas vrij constant gebleven. Het Cognacglas heeft een grote slag gemaakt waarin hij lager op zijn poot is komen te liggen, een vele malen minder scherpe radius heeft gekregen en het champagneglas veel massiever is gemaakt. Het borrelglas is ook lager op zijn poot komen te staan.


Stap 7: Kwaliteit uitvoering van de ontwerpen controleren

















Na te horen te krijgen dat ik nog één ontwerpslag moest maken ben ik tot bovenstaand resultaat gekomen. Dit resultaat heb ik bereikt door mijn glazenfamilie uit te printen op A3 formaat waarna ik met een stift en opmerkingen mijn familie kritischer ben gaan analyseren. Om eerlijk te zijn heb ik nog niet het gevoel dat ik helemaal klaar ben. Ik denk dat ik aan uren nog heel lang bezig zou zijn voordat dit moment zou komen. Misschien dat het moment wel nooit zou komen. Ik heb gigantisch veel geleerd over het bekijken van een glazenfamilie. Massa, radiussen vergelijking, of een glas gedragen wordt of niet, hoe een dikte oogt door effect van een andere radius etc. Het moeilijkste aan de opdracht vond ik het aanbrengen van veranderingen die "een cognacglas een cognacglas maken", maar waardoor hij minder bij de familie paste. 

Stap 8: Contact met het gerelateerde bedrijf

Door contact met BOLS ben ik uitgenodigd in de BOLS experience house in Amsterdam. Wat een ervaring was dat. Ze hebben me geleerd hoe mensen kleuren, geuren en denkwijzen kunnen interpreteren en hoe dit komt. Een unieke ervaring en een erg leuk cadeau. Ik heb de onderstaande film aan dit avontuur over gehouden:





2 opmerkingen:

Pagina's