dinsdag 4 november 2014

FOF Briefingsgesprek

Naar aanleiding van het starrt formulier van Creation staat hier het resultaat van het FOF briefingsgesprek beschreven. In een stapsgewijze opbouw beschrijven wij het proces van het zoeken naar het bedrijf, tot het einde van de FOF sessie.

Stap 1: Het bepalen van een product

In het begin van de start van de opdracht hebben wij besloten om samen te werken. Naast het feit dat wij vrienden zijn, denken wij dat wij een geschikt duo zijn om de opdracht uit te voeren. Wij hebben volgens ons namelijk dezelfde angst: Niet serieus worden genomen bij een creativiteitssessie. Wij willen dit probleem tackelen door een succesvolle sessie te geven.


We zijn samen gaan brainstormen over welk product wij moesten kiezen. Na verschillende producten op het internet te zoeken, kwamen we op den duur uit op straatmeubilair. Door google afbeeldingen zijn we op ons product terecht gekomen: Speeltoestellen. 





De reden dat wij speeltoestellen een leuke productgroep vinden is omdat het een over een vrolijk product gaat waar hele leuke ontwerpen voor te verzinnen zijn. Het is simpelweg "Leuk" om met spelen bezig te zijn.

Stap 2: Het kiezen van een fabrikant

We hebben een lijst met interessante fabrikanten samengesteld. Dit waren onder andere: Yalp, Nijha en Kompan. In totaal hebben we van de 15 fabrikanten met twee fabrikanten serieus contact gehad. Dit waren Kompan en Yalp. Omdat Yalp vanwege een overvolle agenda niet aan onze voorwaarden qua sessie bezetting kon voldoen, waren zij niet geschikt. 

Kompan was enorm enthousiast over ons idee en vertelde ons dat zij hoopten dat wij hun bedrijf zouden kiezen voor de sessie. Dit enthousiasme was van twee kanten en zo was de eerste afspraak snel gemaakt. 

Stap 3: Het benaderen van de fabrikant

We hebben fabrikanten benaderd door middel van het sturen van een e-mail. De mail is als volgt opgesteld:





Wij zijn twee studenten van de HZ University of Applied Sciences te Vlissingen. Wij studeren in het afstudeerjaar van de opleiding engineering, met als afstudeerrichting Design & Innovation.

Ons begeleidend docent dhr. Jan-Willem Koole heeft ons de opdracht gegeven een creativiteitssessie te houden voor een MKB die zich bezig houdt met productontwikkeling. De creativiteitssessie die wij komen houden, richt zich op het product van het MKB in de toekomst. Met de (kosteloze) sessie proberen wij het MKB inzicht te geven in de richting waar het bedrijf naar toe kan groeien voor de toekomst.

Wij hebben informatie over een groot aantal bedrijven op het internet opgezocht. We waren erg geïnteresseerd in uw bedrijf, waardoor we graag de sessie bij jullie zouden komen doen.

Wij vragen ons af of u geïnteresseerd bent. Indien u geïnteresseerd bent zouden we graag een briefinggesprek komen houden. We zouden graag de mogelijkheden tot het houden van een creativiteitssessie bespreken.

We zijn erg enthousiast over deze mogelijkheid. We hopen spoedig van u te horen.

Stap 4: Het briefingsgesprek

Toen we aankwamen op locatie zagen we een groot productiepand. We werden verwelkomd in een luxe kantoorruimte waar we uiteindelijk met mevr. Fiona Bambacht hebben gesproken. 

Fiona is een enorm enthousiaste vrouw met verstand van design. Fiona vertelde ons wat het bedrijf doet, waar het momenteel mee bezig is en hoe het bedrijf tot stand is gekomen. Wij vertelden Fiona onze verwachtingen en reflecteerden ons enthousiasme naar haar. Door het gesprek is Fiona zo enthousiast geworden dat ze gaat proberen om +/- 15 mensen voor de creativiteitssessie uit te nodigen. Er komt een team met individueel geselecteerde werknemers, zowel intern als extern, met kennis van sales, distributie, enviroment en ga zo maar door.

Stap 4: De opdracht


Kompan B.V. specialiseerd zich op spel. Dit spel kan worden vertaald tot een product door middel een speeltoestel. Dit toestel kan een schommel zijn, maar ook een gemoderniseerd voetbalveld. Kompan is een MKB die onderdeel is van een moederorganisatie in Denemarken. Het voordeel van Kompan is dat zij in Nederland gevestigd zitten waar trends snel overgenomen worden. 

Kompan houdt zich de laatste tijd bezig met hoe hun product moet veranderen ten opzichte van de toekomst. Eigenlijk is Kompan momenteel in een fase waarin zij staan te schreeuwen om een creativiteitssessie zoals wij die kunnen geven. Het briefingsgesprek was zo interessant dat we een dag lang hebben zitten praten over de mogelijkheden. Ik weet dat beide partijen met een enorm enthousiasme het gesprek hebben beëindigd. 

Stap 5: Het bepalen van de probleemstelling

Wij hebben samen met Kompan een probleemstelling beschreven waaraan we kunnen werken tijdens de 1ste creativiteitssessie. Kompan heeft een aantal problemen geschetst en 1 daarvan was om de maatschappij generatie loos een leven lang te laten spel/bewegen. Hierbij draait het dan vooral om mensen met een leeftijd van 30 tot 65 jaar. We zullen de creativiteitssessie hier dan ook op inrichten. Daarmee rekening gehouden met gen, leeftijd, cultuur, intensiteit en mobiliteit. Dit alles zal gericht zijn op de openbare ruimtes die Kompan in hun bezit hebben.

Om antwoord te geven op dit probleem hebben wij de volgende centrale vraag geformuleerd.

“Hoe kunnen wij een openbare ruimte zo inrichten, zodat mensen uit alle generaties verleid worden levenslang te blijven bewegen”

We zullen samen met Kompan brainstormen over dit probleem en zo veel mogelijk ideeën genereren in de eerste creativiteit sessie. Deze zullen wij uiteindelijk vertalen naar een visualisatie en hiermee antwoord geven op de centrale vraag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Pagina's